.

 

Chef Елена Петрелийска и пътуващият кулинар Ники Красимиров за тайните на кулинарията и малките неща от живота

Противоепидемични съвети за любов и вкусна храна по време на пандемия

Chef Елена Петрелийска е участник в първия сезон на предаването „MasterChef България“, където благодарение на уменията си успява да достигне до финалната права. Кулинарният й път обаче води началото си много преди нейното участие в риалити формата, което в последствие донася изключително много за професионалните кулинарни успехи на младия шеф готвач, както и за нейните телевизионни изяви. Тя ще бъде един от интересните участниците, с които ще ни срещне новото дигитално лайфстасйл събитие "Светът на Tialoto" на 31 март от 14:15 часа.

„Моите баба и дядо са готвачи по професия, а семейството ми има дългогодишен бизнес в сферата на хотелиерството и ресторантьорството, така че още от малка съм потопена в кулинарния свят. В „MasterChef България“ разбрах за себе си, че съм бърза, сръчна, че искам професионалният ми път да е свързан с тази сфера“, споделя Елена.

Chef Петрелийска обаче няма да бъде сама в дигиталното събитие, което ще се излъчва на живо ще участва и пътуващият кулинар шеф Ники Красимиров, който в продължение на 3 години изучава кулинарните тайни и разнообразни техники при приготвянето на храна зад граница, ръководен от популярния готвач Алън Джоунс.

„Перфектното ястие се дължи на 80% подготовка през деня. Останалите 20% остават за приготвянето на обяда и на вечерята. Няма опция, в която, конкретно в този ресторант, да навлезеш в обяд или във вечеря без подготовки. Това е сигурен провал. А в такъв ресторант, ако един готвач се провали, се проваля цялата кухня. Много малко хора знаят какво количество напрежение преминава през теб на дневна база и колко много стабилност и увереност се изисква, за да си напълно готов да посрещнеш тези 80 човека без грешка. Всичко е дисциплина“, разказва за получените безценни съвети Ники.

А грешките не винаги могат да бъдат избегнати.

„На всеки му се случва да сгреши, но каквото и да ставаше през деня, Алън благодареше на всички и казваше: "Каквото се е случило днес остава в днес! Взимаш поуките и утре да си нов!". И е точно така. Позволиш ли си да се демотивираш от неуспеха си от предния ден и пренесеш минорното си състояние в кухнята на следващия, то си свършен само за 4 поредни такива дни. Сам се отказваш“, допълва той.

Вече повече от година живеем един по-различен живот, в който маските се превърнаха в нарицателно на пандемията от COVID-19. За да разберем повече за процеса, помолихме двамата прекрасни шеф готвачи да ни споделят повече за изискванията към кухненския персонал при приготвянето на храна в ресторантите и заведенията за хранене през този период.

„Готвачите винаги са били длъжни да отговарят на много високи хигиенни стандарти и преди, и по време на пандемичната обстановка покрай COVID-19. Работата с ръкавици, маски и дезинфектанти не би трябвало да е нещо ново за тях. Това са обичайни и всекидневни практики, част от работния ден. Нека не забравяме, че тази професия е съществувала и по време на войни, епидемии и пандемии. За жалост, в наши дни, още при наемане на кухненски персонал, обучения за хигиенен контрол рядко се осъществяват и много рядко компаниите работещи в тази сфера отделят внимание и средства за това. Все още по нашите ширини вирее тезата, че да си готвач е просто да вкараш две тави във фурната и да можеш да работиш на три тигана. А всъщност, ролята на готвача е комплект от готварските умения, придобити във времето, високата лична хигиена и високата работна такава, разбира се и много други качества“, споделят те.

С налагането на противоепидемични мерки, работата от вкъщи и затварянето на заведения навън доставянето на храна до дома стана популярна практика сред обществото. Елена и Ники ни съветват с какво трябва да внимават клиентите при избор на място, от което да направят своята поръчка:

„На първо място локацията на ресторанта трябва да е на възможно най-кратко разстояние до Вас. При възможност вземете храната от самия ресторант и не използвайте допълнителна фирма за доставки. Така пестите средства, както и не замърсявате допълнително въздуха особено ако доставката се прави с автомобил. Колкото по-далеч се намира ресторантът от Вас, толкова повече ще чакате храната си. Следователно, толкова по-голям е шансът храната да пристигне при Вас студена. А колкото е по-студена и колкото повече пътува до Вас, толкова шансът да Ви реагира стомахът негативно след приемането на храната е по-голям“, споделят те.